TeknoRana AB, organisations nr. 556687-2148 driver webbplatsen www.topend.se och därtill hörande sidor teknorana.se, teknologiservice.com. Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om www.topend.se framgår på www.topend.se. Via www.topend.se kan du handla varor och tjänster direkt från TeknoRana AB.
Betalningar
sker via de betalningslösningar som erbjuds på www.topend.se.
1.
Allmänt
1.1 Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller när du som
konsument (”Kunden”) gör en beställning via www.topend.se.
1.2
Såsom angivet ovan ingås avtal vid köp via www.topend.se mellan
dig och TeknoRana AB.
Om
du köper varor via www.topend.se godkänner du även TeknoRana AB
Allmänna villkor och Integritetspolicy.
1.3 För att kunna
beställa på Webbplatsen måste Kunden ha fyllt 18 år. Säljaren
accepterar, enligt svensk lag, inte kreditköp till personer under 18
år. Säljaren förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka
eller ändra en Kunds beställning (exempelvis om Kunden uppgivit
felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar).
1.4 Säljaren reserverar sig för slutförsäljning samt
eventuella bild- och skrivfel på www.topend.se, exempelvis fel i
produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt
prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer,
valutaförändringar) eller felaktig information angående om en vara
finns i lager. Säljaren har rätt att korrigera sådana eventuella
fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. All
bildinformation på www.topend.se ska uteslutande ses som
illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanteras återge
det antal varor Kunden erhåller eller varans exakta utseende,
funktioner eller ursprung
1.5
www.topend.se ägs av TeknoRana AB. Innehållet på www.topend.se ägs
av TeknoRana AB. Informationen är skyddad genom bland annat
immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att
varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design,
layout samt information om varor, tjänster och annat innehåll inte
får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från
TeknoRana AB.
2.
Avtal och Beställning
2.1 För att kunna göra ett köp via www.topend.se måste Kunden
acceptera Villkoren. Genom att acceptera Villkoren förbinder sig
Kunden att följa Villkoren i sin helhet, samt godkänner att denne
tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till
användningen av personuppgifter och cookies enligt TeknoRana AB:s
Integritetspolicy, se nedan.
2.2. Ett avtal om köp ingås
först när TeknoRana AB bekräftat Kundens beställning och Kunden
mottagit orderbekräftelse från TeknorRana AB (topend.se) per
e-post.
3.
Priser, avgifter och betalning
3.1 Vid beställning via www.topend.se gäller de priser som
anges på www.topend.se. Priser anges i svenska kronor, alt Euro, USD eller Brittiska Pund och är inklusive moms.
Priserna inkluderar
inte betalnings- och fraktavgifter, som anges separat.
3.2
Kunden kan betala på sätt som anges på www.topend.se.
Säljaren har rätt att ta betalt av Kunden redan i samband med beställningen, om inte fakturabetalning eller annat liknande betalsätt valts av Kunden.
Vid
fakturabetalning eller delbetalning kan det komma att göras en
kreditupplysning. Du kommer i sådant fall upplysas om detta.
TeknoRana AB förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla
betalsätt samt att ändra betalsätt om det som Kunden valt av någon
anledning inte fungerar vid tillfället för köpet eller Kunden inte
godkänns för det valda betalsättet.
4.
Kampanjer och erbjudanden
Säljaren
kan från tid till annan erbjuda kampanjer på Webbplatsen som kan ha
förmånligare villkor än vad som framgår av dessa Villkor, t.ex.
rörande betalning eller förlängd ångerrätt. Dessa förmånligare
villkor gäller så länge kampanjen är aktiv och för de specifika
varor som anges av Säljaren i samband med kampanjen. Säljaren
förbehåller sig rätten att när som helst återkalla sådana
kampanjer. Vid avslutande eller återkallande av en kampanj gäller
dessa Villkor utan ändringar. Erbjudanden på specifika varor på
Webbplatsen gäller under en begränsad tid och så länge lagret
räcker.
5.
Leverans och transport
6.1
Varor som finns i lager levereras normalt inom det antal arbetsdagar
som anges på www.topend.se. Om inte annat särskilt avtalats (t.ex.
i samband med bokning av varor som inte finns i lager) sker
leveransen senast 30 arbetsdagar räknat från det att TeknoRana AB
skriftligen bekräftat beställningen genom orderbekräftelsen.
5.2
Den förväntade leveranstiden av varan framgår av
orderbekräftelsen.
Om inte annat särskilt
avtalats och en leverans tar mer än 30 arbetsdagar och detta inte
beror på dig som Kund har du rätt att häva köpet.
5.3 Om
paket ska lösas ut ska Kunden göra detta inom den tid som anges i
aviseringen. Paket ska normalt hämtas ut personligen med giltig
legitimation och kolliid. Kunden får alltid en avisering som visar
var och när paket ska hämtas. Avisering kan ske via e-post, vanlig
post samt om Kunden lämnat mobilnummer, även via telefonsamtal,
mail eller SMS.
6.
Ångerrätt
6.1 Vid köp av varor på www.topend.se gäller alltid 14 dagars
ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning.
Detta innebär att Kunden har rätt att ångra sitt köp genom att
meddela detta inom 14 dagar från det att Kunden eller Kundens ombud
tagit emot den beställda varan (ångerfristen).
6.2
Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor:
(a)
varor som har tillverkats enligt Kundens anvisningar eller som på
annat sätt har fått en tydlig personlig prägel;
(b) varor med
bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso-
eller hygienskäl (exempelvis in-ear hörlurar och liknande
produkter);
(c) en vara som snabbt kan försämras eller bli för
gammal.
(d) ljud- eller bildupptagningar (exempelvis en CD-skiva)
eller datorprogram med bruten försegling; eller
6.3 Genom
att Kunden accepterar Villkoren samtycker Kunden till att ångerrätten
inte gäller för digitalt innehåll som levereras på annat sätt än
på ett fysiskt medium.
6.4 Om en vara har förseglats får
Kunden inte bryta förseglingen om denne vill kunna utöva sin
ångerrätt. Rätten att ångra sig upphör alltså när Kunden
bryter förseglingen. Med försegling avses även teknisk plombering
(exempelvis serienummer).
6.5 Om Kunden vill ångra ett köp
som gjorts via www.topend.se skall Kunden, innan ångerfristen löpt
ut, skicka ett klart och tydligt meddelande till TeknoRana AB på det
sätt som anges på www.topend.se. Kunden ska ange sitt namn, sin
adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer,
fakturanummer och namn på varan i meddelandet. Om ovan alternativ på
meddelande inte vill användas av Kunden kan Kunden använda den
standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket
tagit
fram.
6.6 Vid utövande av ångerrätten betalar Kunden
returfrakten och ansvarar för varans skick efter det att Kunden har
mottagit varan samt under returfrakten. Varan ska skickas i retur
inom 14 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av
ångerrätt lämnades till TeknoRana AB. Varan skall vara oanvänd,
skickas väl emballerad, i fint skick och i originalkartong. Returer
ska göras till Säljaren enligt de metoder och anvisningar som anges
på www.topend.se eller som mottages i samband med svar på
ångermeddelandet.
6.7
Ibland kan Säljaren erbjuda fri retur för vissa varor. Om fri retur
gäller framgår det av den aktuella varusidan på www.topend.se.
7.
Garanti och reklamation
7.1 Vissa av Säljarens varor kan omfattas av garanti.
Garanti för varor täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av varan. Kundens orderbekräftelse gäller som garantibevis.
7.2
Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande
konsumentskyddslagstiftning. Kund som önskar göra gällande fel i
beställd vara ska kontakta Säljaren så snart som möjligt efter
att felet upptäckts via de kontaktuppgifter som anges på
Webbplatsen. Reklamationer som görs inom två månader från det att
Kunden upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid.
7.3
Säljaren står för returfrakten för godkända reklamationer.
7.4
När reklamerad vara returnerats och reklamationen godkänts kommer
Säljaren att kompensera Kunden i enlighet med gällande
konsumentskyddslagstiftning. Säljaren strävar efter att detta ska
ske inom 30 dagar från det att Säljaren mottagit reklamationen, men
det kan ta längre tid beroende på varans art. Säljaren förbehåller
sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte
är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid
reklamationer följer Säljaren riktlinjer från Allmänna
Reklamationsnämnden eller motsvarande nämnder i andra europeiska
länder, se www.arn.se,
Mer information finns på www.konsumentverket.se.
7.5
Vid mottagen felaktig eller defekt vara där Kund önskar ny
ersättningsvara, kommer Säljaren att skicka ut ersättningsvaran
med en faktura.
Följesedeln
ska returneras tillsammans med den felaktiga eller defekta varan.
Fakturan avskrivs när den returnerade varan registreras på lagret.
8.
Länkar
TeknoRana AB kan länka från www.topend.se till andra
webbplatser som ligger utanför TeknoRana AB:s kontroll, och
webbplatser utanför TeknoRana AB kontroll kan länka till
www.topend.se. Även om TeknoRana AB försöker säkerställa att
TeknoRana AB enbart länkar till webbplatser som delar TeknoRana AB:s
personuppgifts- och säkerhetsföreskrifter enligt Integritetspolicyn
är TeknoRana AB inte ansvarig för skydd eller sekretess av
information eller personuppgifter som Kunden tillhandahåller på
andra webbplatser. Kunden bör iaktta försiktighet och läsa
personuppgiftsföreskrifterna för den aktuella webbplatsen.
9.
Force Majeure
Säljaren ansvarar inte för förseningar orsakade av
omständigheter som Säljaren inte kunnat råda över såsom
exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag,
terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem,
fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel
eller försening i tjänster från underleverantör på grund av
omständighet som här angivits. Dessa omständigheter ska utgöra
befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra
påföljder. Om någon sådan situation skulle uppstå informerar
Säljaren Kunden dels i början och dels i slutet av tiden för den
aktuella situationen. Har omständigheten varat längre än två
månader har både Kunden och Säljaren rätt att häva köpet med
omedelbar verkan.
10.
Ändringar av Villkoren
Säljaren förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa
Villkor när som helst i tiden. Alla ändringar av dessa Villkor
kommer att publiceras på www.topend.se. Ändringar gäller från det
att Kunden har accepterat Villkoren (i samband med ett nytt köp
eller vid besök på www.topend.se), alternativt 30 dagar efter att
Säljaren har informerat Kunden om ändringarna. Säljaren
rekommenderar dock att Kunden håller sig uppdaterad på
www.topend.se regelbundet för att bli varse om eventuella ändringar
av Villkoren.
11.
Ogiltighet
Om kompetent domstol, myndighet eller skiljenämnd skulle finna
att någon bestämmelse i dessa Villkor är ogiltig eller
icke-verkställbar, ska bestämmelsen i fråga och alla övriga
bestämmelser vara gällande och verkställbara i den utsträckning
som tillämplig lag tillåter. De bestämmelser som förklarats
ogiltiga eller som inte kan verkställas kommer att ersättas av
relevanta juridiska vägledningar och råd.
12.
Tillämplig lag och tvist
12.1 Om tvist ej kan lösas i samförstånd med Säljarens
kundtjänst, kan du som kund vända dig till ARN (Allmänna
reklamationsnämnden) som du hittar mer info om på www.arn.se. Du
kan även lämna klagomål direkt online via EU-kommissionens
plattform för medling i tvister, som du hittar via följande länk
http://ec.europa.eu/consumers/odr. Lämnar du in ett klagomål via
denna plattform, vidarebefordras ditt ärende automatiskt till rätt
nationellt ansvarigt tvistlösningsorgan. Detta tvistlösningsorgan
tar sedan kontakt med Säljaren och försöker lösa tvisten utan att
blanda in domstol.
12.2 Tvist rörande tolkningen eller
tillämpningen av dessa Villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag
och avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden eller i sista hand av
allmän domstol.
Dessa
Villkor har uppdaterats 2016-11-27